Thursday, September 10, 2009

Pijak

V.S

Semalam aku bukak youtube,satu video menarik minat aku, agenda lama, agenda "Ambalat", kawasan perairan yang direbutkan oleh Indonesia dan Malaysia, disitu jugak aku dapat melihat beberapa komen panas dari mat-mat indon yang konon hensem macam Abang Ariel Peter-pan mereka dan juga minah-minah indon yang perasan seksi macam kakak Mulan Jameela mereka.. bermulalah perdebatan aku dan indon-indon ini :

Delfianom: "hei kontol malaysia, baca lah sejarah indonesia merdeka 100% hasil perjuangan bukan macam kau mmalaisia bangsa tak beradat maling budaya tak tau malu..raja malaysia tukang jilat panata ratu inggris"

fictionICE (aku la tu) : "hey delfianom, baca dulu buku sejarahnya, hafal semua, simpan dalam otak!! indon merdeka ada kaitannya dengan malaysia, tanpa malaysia, kamu semua jadi anjing belanda! kalian bangga sama perjuangan merdeka kalian yang kuna kuasa, kekerasan segala.. tapi kami punya otak, guna otak, tanpa perlu banyak tumpah darah.. berapa banyak anak2 indonesia di masa itu kehilangan ibu bapa? berapa banyak ibu2 tua kehilangan anak mudanya di medan perang? bagaimana pula dengan isteri2 kehilangan suaminya?"

DadangSutisna :"Malingsia merdekanya di kasih Inggris, kalau Indonesia merdekanya penuh perjuangan....apa ngga ngerti malingsia....."

*tetiba, beberapa rakyat Malaysia turut mencampuri perbualan*

caponekartel : "klau panggil malaysia "malingsia'
indonesia boleh dipanggil 'in-DOG-nesia'...atau..''in-DO GGIE-sia'...."

Azlyna5806 : "MALAYSIA x mainlah PERANG2 ni.... kecuali negara yg sdh mati akal baru suka pertumpahan darah berlaku . tuh la bertuahnya jdi warga MALAYSIA buktinya MALAYSIA merdeka dgn cara yg bijak dan PINTAR tpi tengokla NEGARA org tuh yg konon2 x goblok MERDEKA dgn cara pertumpahan darah.. ko fikirla sndiri !!"

Azlie1977 : "korang nie tak abis2 nak perang sama sesama islam,boleh menang ker indon nie,tak sedar diri,tengok cermin muka korang nie,dulu islam madura kena bunuh oleh dayak indon,kenapa korang tak bantu,,,tolol,sila indon,dahlah miskin"

fictionIce (aku) : "mengapa kita yang dikatakan "serumpun" ini memaki sesama sendiri? lihatlah perang agama di indonesia, kalian aja tidak bersatu, memang benar kami di malaysia ini tetap sama, tak semua yang bersatu, kami tak kutuk para pejuang kamu, malah kami bangga, tapi kenapa mesti negara kami yang kamu caci? berapa ramai amah indonesia di malaysia? berapa ramai orang malaysia kerja di indonesia? kan kita sama-sama memerlukan, jangan jadi narrow minded, mahu dijajah lagi?"

****************************************************

bagaimana pengakhiran ini? kita tengok apa hasil perbincangan pm kita dan president Republik Indonesia yang ke -15!

ps : pertama sekali, nama-nama samaran diatas adalah benar belaka di youtube (carik di youtube, tajuk "ambalat", pilih video yang first:p), yang kedua, aku dok pikir lagi, pasai apa mereka ni dok kalut sgt pasai ambalat ni.. nak bina Disneyland ka? haish!! (kalau hang tau, bagi tau aku:)

11 comments:

  1. fuck r sumer!!~
    lek2 sudah la..hahah..
    nyway,kang kerajaan indonesia carik ko lak..
    hahhaa..

    ReplyDelete
  2. Indonesia kata Ambalat tu sempadan mereka, tapi petronas yang discover dulu ambalat sebab ada petroleum! hang kan utp azrul.. hahaha

    ReplyDelete
  3. xpe kebebasan bersuara.
    hey ape la nak jadi.

    ReplyDelete
  4. ambalat ada potensi petroleum. tu je la. penting tu. ekonomi beb!

    ReplyDelete
  5. Malaysian zaman 80's dangdut la.. hahaha

    ReplyDelete