Friday, February 25, 2011

Tragedi Rosmerah

Hari tu, gua ke Tebrau. Ade sedikit urusan kerja. Dalam pukul 9 pagi gua pun bertolak dari rumah. Gua memang tak berapa gemar nak sarapan pagi. Dalam kepala gua masa tu, gua nak selesaikan dulu semua kerja baru gua nak makan. Dalam pukul 9 lebih gua tiba di Tebrau. Segala dokumen gua serahkan ke pegawai yang berkaitan. Memandangkan semua urusan tiada masalah, duit kopi 50 ringgit pun gua dah dapat, gua terus cau.

Tengahari tu gua singgah di mamak Rosmerah Kota Tinggi. Tiba-tiba gua terasa nak makan nasi kandar. Gua singgah, gua ambik nasi putih sama lauk kari sotong dengan sayur kobis. Nasib baik gua sampai awal. Makwe-makwe ofis time tu belum keluar makan lagi. Kalau tak mesti penuh mamak tu. Dia punya bising pulak nauzubillah. Lu orang boleh bayangkan kalau makwe jumpa makwe, makan satu table di tempat awam macam mane?

Gua steady dengan nasi gua. Dah habis, gua cuci tangan. Gua rilek dengan teh o ais gua, gua tarik Dunhill light sebatang. Entah dari mana, datang sorang lelaki yang pada gua dalam lingkungan umur 50-an lengkap dengan pakaian ofis juga.

Dia sengih sama gua, gua balas balik sengih. Tak baik, budi bahasa budaya kita. Orang sengih, kita sengih la balik. Bila nampak gua sengih, dia angkat gelas teh dia, dia port meja gua. Mungkin nak berbual gayanya.

"keje ke?"
"takde la, ada urusan sikit kat tebrau tadi"
"owh, duduk mane?"
"duduk dekat-dekat sini jugak"

Pakcik tadi angkat tangan lambai-lambai ke mapley sambil buat isyarat rokok..

"biasa punya!"

Mapley tadi datang bawak sekotak rokok Dunhill merah. Dengan cermat, pakcik tadi bukak kotak rokok, disuanya sebatang ke bibir.

"lighter pinjam"

Gua bagi lighter ke pakcik tadi. Dia nyala rokok dengan muka puas sambil sengih-sengih ke gua. Gua pun sengih balik..

Dalam tak sampai 10 minit berbual, pakcik tadi mintak diri nak cau. Ade urusan kerja kata dia. Gua masih lagi rilek-rilek. Habis je air, gua pun menuju ke kaunter nak cau.

"berapa?"
"Rm 18.20"
"apehal mahal sangat?"
"betul la, makan lapan ringgit dua puluh sen, rokok sepuluh ringgit"

Gua malas nak bergaduh, gua keluar 50 ringgit, gua bagi ke mapley tu. Gua ambik balance, gua usha kiri kanan. Pakcik tadi dah lesap. Kemain laju lagi.

"kau memang lahanat!!"

Monolog gua dari mamak sampai la rumah.


7 comments:

  1. Stylo duh pakcik tuh mesti dia selalu tengok movie thriller.

    ReplyDelete
  2. hahaha!
    kau terkena ngan pakcik tu. :D

    ReplyDelete
  3. benda dah lepas tu biarkan lepas. Gua halalkan aje la. Malas pulak rasa nak berdendam

    ReplyDelete